Tudáselismerés? Validáció! Megéri? Példa egy szakmaspecifikus gazdaságossági számításra
Az informális tanulás életünk természetes velejárója, sokszor nem is tudatosítjuk, és így dokumentálva sincs. A nemformális tanulás ezzel szemben már szándékos tudásszerzést jelent. A tanulmány egy validációs eljárás költségeit és potenciális hozamát mutatja be. Nem teljeskörűen, hanem egy kiválasztott munkakör betöltéséhez szükséges készségek validálási lehetőségeit és ennek anyagi vonzatait ismerteti – validáció alatt a nemformális és informális tanulás során megszerzett tanulási eredmények elismertetését értve.Idetartoznak pl. a munkavégzés során elsajátított ismeretek, készségek, kompetenciák, azonban a dokumentáció, az értékelés és a tanúsítás nagyrészt ezek esetében is hiányzik, pedig mind az egyén, mind a munkáltatók, mind pedig a gazdaság szempontjából fontos lenne, hogy az így szerzett tudás is elismerhető legyen. A tudás validációja alatt a nemformális és informális tanulás során megszerzett tanulási eredmények elismertetését értjük, kifejezetten azzal a céllal, hogy a munkaerőpiac számára hasznos készségeket és tudást dokumentálja.
A tanulmány egy validációs eljárás költségeit és potenciális hozamát mutatja be. Nem teljeskörűen, hanem egy kiválasztott munkakör – az IT-szektor egyik belépő szintű munkaköre – betöltéséhez szükséges készségek validálási lehetőségeit és ennek anyagi vonzatait ismertetik a szerzők. Mivel ebben a szektorban jelenleg is nagy a munkaerőhiány, különösen fontos lehet a potenciális munkavállalók feltérképezése és bevonása. A tanulmány számítási módja példaként szolgálhat más munkakörökhöz kapcsolódó számítások elvégzésére is.
Bár a számítások sok bizonytalanságot tartalmaznak, mégis a számítások alapján levonhatók bizonyos következtetések, és tehető néhány gazdaságossági megállapítás, mivel eddig ilyen típusú, munkakörre végzett elemzés nem készült. Az egyre fokozódó digitalizáció és a zöld átállás, illetve a társadalom elöregedése által támasztott kihívások tükrében egyre nagyobb szükség lesz a nemformális tanulás során megszerzett tudás elismerésére és ezáltal a tanulási utak lerövidítésére.
Szerzők: Csillag Márton, Laczkovich Anna, Scharle Ágota
TUDÁSELISMERÉS? VALIDÁCIÓ! MEGÉRI?
Az anyagok az Európai Bizottság támogatásával, a EUROPEAN QUALIFICATIONS FRAMEWORK NATIONAL COORDINATION POINT 2021–2024 című, 101051528 azonosító számú projekt keretében, az EKKR – Nemzeti Koordinációs Pont (EQF-NCP) szervezésében készültek.